
Three: A Mayor Of Mean Spirit

3: Censorship With A Vengeance

While Jiang Zemin may be incompetent with real tasks, when it comes to 

boasting, few are his match. He had naturally come to understand the 

power of the media. Many Shanghai publications are read all over across 

China. So Senior Party Bosses in the Central Party  Committee would read 

them, too. Jiang Zemin thus devoted much attention to propaganda in the 

mass media. One maneuver he made, was to place members of his clique 

in the dept. of propaganda. After he became Mayor, he paid special 

attention to the contents of media reports. Sometimes he came across as almost 

paranoid. 



From the beginning of 1986, Jiang Zemin chaired all meetings with the 

dept. propaganda, as well as meetings of the senior editors, of all major 

Shanghai’s media. No previous Mayor has ever done this. The routine 

became important for him. One time, the egotistical Jiang Zemin tried to 

show off his foreign language skills at a press conference, by incorrectly 

use the English word “faces’, to represent the Chinese word” Mian Mao”. 

The following day, the Liberation Daily dutifully substituted in its report 

the English word “faces” with the Chinese “Mian Mao”, so that its readers 

could understand it. 

Jiang Zemin threw into a rage. Everybody knows that Jiang Zemin liked to 

make a show. As Mayor, he had taken charge of the railway stations, 

where he could draw the most attention. 



A water-leakage at a new railway affected his image. He went in person to 

the local water supply bureau and yelled at its workers. The pipe was 

apparently fixed on the very same day. A few weeks later, journalist Xu 

Jinggen, of the Liberation Daily, voiced criticism against Jiang Zemin, for 

giving such weight to a triviality like a pipe, while neglecting matters of 

importance.

Jiang Zemin outraged about the article, and called a special meeting 

attacking and blaming Xu Jinggen and his superior for the report. As if it’s 

not enough, he soon rectified and reorganized the media. Editors-in-chief 

and managers, who had a history of truthful reporting, were all 

removed. From that point on, no media in Shanghai dared to comment on 

Jiang Zemin.



In 1989 the country was full of discontent. Hu Yaobang, the open-minded 

reformer, passed away, which triggered student movements around the 

country, with large scale demonstrations, assemblies, and petitioning 

activities, calling for a dialogue between the leaders of the country and the 

students, to promote political reform, and have the country foster 

democracy and rules of law.

On the morning of April 22nd, the funeral for Hu Yaobang was held in the 

Great Hall of the People. President Yang Shangkun hosted the funeral, 

which was attended by top officials. While Jiang Zemin in Shanghai 

opposed to the funeral, he  nevertheless sent a wreath to Beijing as a sign 

of mourning.



The founder and the chief editor of the World Economic Herold was Qin 

Benli, an intellectual in his seventies, whom news editors held in the 

highest regard. His publication promoted the democratic idea, and won the 

trust of over three hundred thousand highly educated readers. It even had 

significant weight in setting the tone of the national level discussion. After 

Hu Yaobang passed away, the editors of the Herold set to publish a forum. 

Qin Benli thought the forum should hit upon pertinent social and political 

issues, rather than just go through the usual motions of memorializing the 

late leader.

Jiang Zemin sent Zeng Qinghong, the deputy Party chief, along with Chen 

Zhili to speak to Qin Benli to stop the publication. Qin Benli held his 

ground. 



Jiang Zemin became desperate, and enlisted Wang Daohan behind him. He 

demanded of Qin Benli, in severe terms, to change the final wording of the 

publication. Wang Daohan further employed Party logic to persuade Qin 

Benli. By that point, however, over one hundred thousand copies of the 

publication had already been delivered. The publication was met with 

supports from vast numbers of readers across the country and overseas.

The evening after the People’s Daily published its editorial ” We Must 

Unequivocally Oppose The Turmoil”, Jiang Zemin at a large meeting, 

attended by 14 thousand CCP members, announced the dismissal of Qin 

Benli from his position, and restructuring the World Economic Herold



On April 27, Jiang sent Liu Ji and Chen Zhili, the leaders of Shanghai City 

Restructuring Leadership Group to take charge of the Herold. Chen Zhili, 

every bit as relentless as Jiang Zemin, followed his every order. She fired 

all the Herold employees, and barred all of its editors from further media 

works of any type.

At this time, Qin Benli had been suffering from cancer and was bedridden. 

Chen Zhili visited Qin Benli with a wide smile on her face. And then she 

proceeded to read aloud to the dying Qin Benli a CCP discipline note 

against him. Her intention couldn’t have been more obvious: she not only 

wanted Qin Benli to die right away, but also wanted him to die without 

any peace.



The CCP’s rule lacks legitimacy, unlike any elected government.  So it 

hardly can facilitate any peaceful or smooth transition of power between 

the generations. To find the qualified successor to rule the Party has 

always been an ultimate challenge. The way Jiang Zemin handled the 

Herold case impressed the elderly Party bosses, and made them have 

realized that, after all, this was the successor they had been looking for. 


